Hatha Yoga

Hatha yoga is eigenlijk de basis van alle yogastijlen. Het beoefenen van de asana’s (houdingen) wordt ondersteund door de ademhaling. We starten de les door eerst ‘aan te komen’ oftewel een grondingsoefening. Daarna volgt het beoefenen van de asana’s in staande, zittende of liggende positie. We doen in een les ook een meditatie, concentratie- of visualisatie oefening. De les wordt afgesloten met een eindontspanning.

Hatha yoga is de dingen te laten gebeuren en daar toeschouwer van te zijn. Je wordt je bewust(er) van je lichaam. Onze lessen zijn erop gericht je lichaam (beter) te leren kennen, hoe waardevol yoga voor jou kan zijn, wat je wel of juist niet kan, hoe je daarin staat en hoe je er op dat moment mee omgaat. Dit bewustzijn kan men alleen op eigen kracht bereiken

Stoel yoga

Voorheen was dit yoga voor ouderen. Het is gebleken dat er meerdere mensen die het beoefenen van de asana’s op de stoel als prettig ervaren. Dit lesuur is dan ook niet meer expliciet op de oudere gericht, maar kan ook als u bijvoorbeeld herstellende bent van lichamelijke klachten.

Voor ouderen kan yoga veel positieve effecten teweeg brengen. Dit zijn onder andere: soepeler spieren en gewrichten; stimulans van de bloedcirculatie en een betere werking van organen. De eindontspanning in deze lessen is liggend op de mat.

Yoga bij kanker

Yoga bij kanker biedt ondersteuning in het herstel- en verwerkingsproces voor (ex)kankerpatiënten. Dit kan zowel tijdens als na de medische behandeling.

Deze yogalessen zijn speciaal gericht op (ex)kankerpatiënten. De aangepaste oefeningen bieden ondersteuning in het herstel- en verwerkingsproces, zowel tijdens als na de medische behandeling.

Een les yoga bij kanker duurt 60 tot 75 min en kan zowel in groepsverband als privé worden gevolgd. Daarnaast wordt er rekening gehouden met de fysieke mogelijkheden en beperkingen na kanker.

De yogalessen kunnen u inspireren, motiveren en het zelfvertrouwen geven die nodig is in het herstelproces.
Verder kunnen deze lessen:

  • ontspanning en soepelheid brengen voor lichaam en geest
  • het zelfhelend vermogen van het lichaam stimuleren
  • ondersteuning bieden bij een operatieve ingreep, bestraling, chemokuren en/of hormoontherapie
  • de innerlijke kracht en immuunsysteem versterken
  • de concentratie, ademhaling en het slaap, eet- en leefritme verbeteren.

Een les yoga bij kanker bestaat onder andere uit:

  • eenvoudige aangepaste yogaoefeningen
  • ademhalingsoefeningen
  • meditatie en klankheling
  • visualisaties en affirmaties

Yoga bij kanker is uitdrukkelijk bedoeld als aanvulling op de oncologische (na)zorg!
Raadpleeg vooraf uw huisarts of specialist.

De lessen kunnen gevolgd worden door een ieder die steun zoekt in het herstel- en verwerkingsproces bij en na kanker, met of zonder yoga ervaring. Man of vrouw, jong of oud.

Draag voor de les gemakkelijk zittende kleding. U kunt zelf een matje en handdoek meenemen. Dekentjes en kussentjes zijn aanwezig.

Hatha Dru Yoga

Dru yoga omvat onder andere klassieke yogahoudingen (asana's), ademhalingstechnieken (pranayama) en visualisaties. Dru yoga, ook wel bekend als 'yoga van het hart', is een beweeglijke vorm van yoga die werkt met series die Energy Block Release (EBR) worden genoemd. Dit zijn een reeks oefeningen die ervoor zorgen dat de energie (weer) gaat stromen.

 

 

 

Yoga voor kinderen

Met kinderyoga gaan kinderen op ontdekkingstocht in en met hun lichaam.
Hoe doen we dit?
Dit doen we door middel van beweging, meditatie en spel.
Wat is het doel?
Het doel is om plezier te hebben en de kinderen te leren dat het fijn en veilig is om met jezelf te zijn.
De kinderen leren elkaar te vertrouwen, zelf betrouwbaar te zijn en ervaren het plezier van samenspel.

Wat kan yoga nog meer voor kinderen betekenen? Yoga kan kinderen o.a. helpen

  • rust of juist energie te vinden
  • balans in lichaam en geest te creëren of te vinden
  • bij zichzelf te komen
  • te ontspannen, loslaten en te ont-moeten
  • omgaan met prikkels
  • in het hier en nu te komen
  • minder in het hoofd te zitten
  • bij het behouden van hun visualiserend vermogen

Op het fysieke vlak kunnen kinderen leniger worden of blijven. Door het doen van de yogahoudingen, wordt ook de adem van de kinderen rustiger. Alle gewrichten en organen worden gemasseerd en yoga versterkt de immuniteit. Verder geeft yoga de kinderen inzicht in hun zelfbewustzijn en emoties en stimuleert het de ontwikkeling van de totale persoonlijkheid
En niet onbelangrijk: Kinderen leren tevens respect voor elkaar te hebben!